خرید از سراسر دنیا


» رنگین کمانی از خاک های خوراکی در جزیره هرمز

رنگین کمانی از خاک های خوراکی در جزیره هرمز

جزیره سرخ رنگ هرمز


اگر شما هم در فصل زمستان قصد سفر به نواحی جنوبی کشور را دارید،همراه ما باشید تا به منطقه افسانه‌ای جزیره هرمز سری بزنیم.

در 8 کیلومتری بندرعباس ،جزیره هرمز،مشهور به ساحل سرخ، با42 کیلومتر مساحت واقع شده است و در طول تاریخ به دلیل بازرگانی بسیار حائز اهمیت بوده است. در سال 700 هجری، این جزیره مورد حمله مغولان قرار گرفت و بخش اعظمی از آن ویران شد.

از دیگر جاذبه های متفاوت جزیره هرمز می توان از :دره مجسمه ها ، الهه نمک، غار رنگین کمان، کوه برفی، ساحل فرش، ساحل سرخ، قلعه پرتغالی ها و...نام برد که هرکدام زیبایی و شگفتی خاص خود را دارد.

خاک خوراکی

اتفاق جالب دیگر تجربه خوردن از خاک خوراکی هرمزاست.این خاک که تنها خاک خوراکی دنیاست در میان مردم محلی به گِلک شهرت دارد در بسیاری از ادویه های این منطقه وجود دارد.

مردم این منطقه از این خاک برای طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سس بعنوان ادویه استفاده میکنند. یکی از خوراکی های معروف این منطقه سوراغ نام دارد که با این ادویه های مخصوص طبخ میشود و بسیار خوشمزه است.


حفاظت از خاک سرخ

خاک سرخ موجود در این جزیره از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار هست و تا گذشته نه چندان دور از این خاک در صنایع مختلف رنگ سازی، لوازم آرایشی، شیشه و سرامیک سازی استفاده میشد و این خاک با ارزش به کشورهای دیگر صادر میگردید که خوشبختانه صادرات این خاک محدود شد تا از بین رفتن این خاک منحصر به فرد جلوگیری شود.به گفته روح اله وفاکیش، رئیس اداره منابع طبیعی و آب خیزداری بندرعباس آنها در صددتوقف بهره‌برداری و صادرات از خاک هرمز حتی یک میلی متر ،با تلاش مامورین یگان حفاظت هستند.

یگان حفاظت صورت شبانه روزی وایام تعطیل آماده دریافت وبررسی هرگونه اخبار از طریق سامانه 1504 است.

طبق گفته وی : یک قرن طول می‌کشد تا یک سانت از این خاک به وجود بیاید. درحالی‌که متأسفانه تاکنون بیش از ۱۵‌ هزار تن خاک هرمز را فروخته‌اند .

معدن خاک سرخ نه‌تنها متعلق به ۸۰‌ میلیون ایرانی است، بلکه به میراث طبیعی جهان تعلق دارد.

علت وجود طیف رنگی در جزیره

 رنگ های ساحل جزیره هرمز با بیش از 90 طیف رنگی به علت واکنش های شیمیایی و حاصل ترکیب کانی های مختلف میباشد که در آنها اکسید آهن وجود در ۷۰ درصد خاک جزیره این عنصر وجود دارد و رنگ آن را به این صورت درآورده است. آب دریا در جزیره هرمز به دلیل رنگ خاک وبرخورد با آن رنگ قرمز شده است.

سنگ های یافت شده در جزیره

یکی از سنگ های که در این منطقه یافت میشود، سنگ فلزی طلایی رنگی به نام پیریت میباشد که در میان مردم به طلای ابلهان یا چشم شیطان مشهور است که در این سنگ سولفید آهن به وفور یافت میشود.البته هرمز سنگ های فلزی دیگری هم دارد، مگنتیت، هماتیت و اولیژیست سه سنگ فلزی داری اکسید آهن هستند.

بهترین زمان سفر

شما میتوانید در فصول پاییز و زمستان به این مناطق جنوبی ایران سفر کنید. این فصول به این دلیل گفته شده است که مناطق جنوب ایران در فصول پاییز و زمستان تحت تاثیر آب و هوای گرم و شرجی است و به همین علت بهترین زمان برای سفر به ساحل سرخ فصول پاییز و زمستان میباشد.

در سال ۱۳۹۵ هتل ساحل سرخ، تنها هتل جزیره هرمز، برای اقامت افتتاح گردیده است.


ˈجاذبه حفره های ساحل صخره ایˈ

نیمه جنوبی هرمز، حفره های متنوع کوچک یا بزرگی دارد که بر اثر فرسایش، محل زندگی گیاهان خودرو شده و آب در آنها جمع می شود. همچنین فرو رفتگی های نسبتا بزرگی در صخره ها دیده می شود که بر اثر برخورد امواج دریا به وجود آمده که به پرتاب ساحلی معروف هستند. این فرو رفتگی ها در پایین صخره ها ایجاد شده و به مرور زمان بزرگ تر می شود.

فرش خاکی رنگی

صخره های نمکی که هنگام بارندگی با ترکیبی از رنگ های سپید، سرخ و طلایی حالتی تماشایی به خود می گیرند که از چشم هنرمندان دور نمانده است.حدود پنج سال است که هنرمندان در مناسبت های مختلف بر ساحل این جزیره فرشی با نقش های گوناگونی از خاک ترسیم می کنند. به قول جری پولاک لهستانی که ۵۰ سال قبل به «جزیره هرمز» آمده بود «اگر خداوند همه دنیا را رنگ کرده باشد. آخرسر به جزیره هرمز آمده و پالت رنگش را اینجا گذاشته است». 

 فرش خاکی هرمز


ˈتخم گذاری لاک پشت ها درهرمزˈ

ازمیان پنج گونه لاک پشت دریایی شناسایی شده در آب های خلیج فارس، دو گونه لاک پشت دریایی سبز ومنقار عقابی بر روی سواحل شنی وماسه های نرم جزیره هرمز از اواخر زمستان تا اوایل بهار تخم گذاری می کنند. حدود 50 روز بعد بچه لاک پشت ها از پشت ازتخم ها بیرون آمده و حرکت آنها به سمت دریا از جمله جاذبه هایی است که بسیاری از مردم، علاقه مند به مشاهده آن هستند.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده